Πως θα λειτουργήσει η πόλη έναν μήνα δίχως Μετρό

Του Βαγγέλη Πλάκα

Μια ακόμη δύσκολη δοκιμασία θα υποστεί η Θεσσαλονίκη με τη διακοπή των δρομολογίων του Μετρό για έναν μήνα ώστε να γίνουν οι απαραίτητες δοκιμές στην κυκλοφορία των τρένων και να μπορέσει να παραδοθεί η νέα γραμμή προς Καλαμαριά.  Η διακοπή κυκλοφορίας των συρμών θα γίνει από τις 10 Νοεμβρίου ως τις 10 Δεκεμβρίου ενώ ήδη το Μετρό λειτουργεί λιγότερες ώρες, από τις 06:30 το πρωί ως τις 11:30 το βράδυ.

Όσο το Μετρό παραμένει κλειστό για τους επιβάτες, στις σήραγγες πραγματοποιούνται δύο δοκιμές: στην βασική γραμμή των νέων συρμών που έχουν έρθει και την ίδια ώρα πιλοτικά δρομολόγια με τους παλιούς συρμούς στην γραμμή επέκτασης προς Καλαμαριά, από την Μίκρα ως την διακλάδωση στην 25ης Μαρτίου και στις πέντε στάσεις που υπάρχουν σε αυτήν την διαδρομή των 4.78 χλμ, δηλαδή Μίκρα, Κρήνη, Αρετσού, Καλαμαριά και Νομαρχία.

Σύμφωνα με την εταιρεία Thema «η επέκταση προς Καλαμαριά πρόκειται να ξεκινήσει τη λειτουργία της μέσα στον Φεβρουάριο του 2026». Για την κάλυψη των αυξημένων αναγκών στις μετακινήσεις λόγω της 2ης γραμμής του Μετρό προβλέπεται η προμήθεια 15 νέων συρμών εκ των οποίων οι 5 έχουν ήδη παραληφθεί και στις 24 Οκτωβρίου θα παραληφθεί και ο έκτος ενώ ως το τέλος του Φεβρουαρίου προβλέπεται η παραλαβή όλων.

Την ίδια ώρα έντονος είναι όμως ο προβληματισμός για το πώς θα λειτουργήσει η πόλη κατά τον μήνα που θα κλείσει το Μετρό και τις επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό που αναμένονται μεγάλες.  Για την επίπτωση στις μετακινήσεις αρκεί να αναφερθεί πως καθημερινά περίπου 80.000 άτομα χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες του υπογείου σιδηρόδρομου.

Την προσεχή Δευτέρα θα συνεδριάσει το Συντονιστικό Συμβούλιο στο ΥΜΑΘ σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ώστε να ληφθούν έκτακτα μέτρα για αυτόν τον δύσκολο μήνα.  Σε αυτήν θα συμμετέχουν ο ΥΜΑΘ Κώστας Γκιουλέκας, ο αν. Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, εκπρόσωπο της Τροχαίας, του ΟΑΣΘ, της αυτοδιοίκησης κ.ά..

Το βασικότερο θα είναι βέβαια η ενίσχυση των δρομολογίων του ΟΑΣΘ ο οποίος σχεδιάζει τη λειτουργία για αυτήν την περίοδο μιας νέας γραμμής, της Μ1 που θα συνδέει με δρομολόγια εξπρές την Νέα Ελβετία με τον Σιδηροδρομικό Σταθμό δια του άξονα της Εγνατίας.  Επίσης, προβλέπεται η ενίσχυση των δρομολογίων των γραμμών 3, 31, 39 και 58 με την κυκλοφορία 25 νέων λεωφορείων.  Τροχονομικές ρυθμίσεις και διάδοση των εφαρμογών που δείχνουν τη βέλτιστη οδική διαδρομή σε πραγματικό χρόνο, θα είναι επίσης μέτρα που θα ληφθούν.

Με την παράδοση και της 2ης γραμμής και την κυκλοφορία των 18+15 συρμών ο χρόνος διέλευσης των συρμών θα μειωθεί στα 90 δευτερόλεπτα, οι επιβάτες αναμένεται θα φθάσουν τους 250.000 καθημερινά και η διαδρομή από τη Μίκρα ως τον Σταθμό να διαρκεί λιγότερο από 20 λεπτά.  Η διακλάδωση της 2ης γραμμής θα γίνεται στο σταθμό της 25ης Μαρτίου και θα έχει 16 σταθμούς έναντι 13 της πρώτης γραμμής.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 18-10-2025)